Описа на село Кочево(общ.Садово - Пловдивска област) в дефтера на акънджиите от 1472г.:
"Нахия Филибе(Пловдив).
Село Кошаш(Кочево).Мусиджа;Али,син на Махгурлу(?);Ахмед,син на Хюсеин;Ахмед Богдан;Муса,син на Насух;Муса,син на Доган;Рангьо(?).
Ханета(къщи) - 7.Приход - 231 акчета.".
НБКМ-Сф,ОО - ОАК 94/73,л.51б. Документа се съхранява в Ориенталския отдел на НБ "Св.св.Кирил и Методий" в София.Според султанската заповед - хюкм на л.3а от него,той е бил съставен в дните 1-10 реджеб 877г.Хиджра,т.е. 2-11 декември 1472г. Приходите от селото,заедно с тези на още няколко други села в Пловдивско са били предназначени за издръжката на акънджията Халил,син на Шах Мелик от село Сатъ Бей(Милево,общ.Садово - Пловдивско). Малко по-назад в регистъра от 1472г.,на л.49б от него намираме сведения и за двама акънджии,набрани сред жителите на Кочево. - л.49б от документа(горна част) - описа на циганското село Джемаат-и бератлъ от нахията Филибе(Пловдив).В края на описа му е посочено,че сумата събрана от жителите му отива за издръжката на акънджията Иса,син на Сюлейман от село Кочашлу от Истанимака - т.е. Кочево.
- л.49б(долна част) - отбелязано е,че сумите,събрани от Джемаата цигани на Добри и жителите на пловдивските села Чепидже(Цалапица) и Хаджъ Итилмиш(изчезнало) са били предназначени за въоражението и издръжката на воина-акънджия Доган,син на Мухамеди от село Кочаш(в нахията Филибе) - т.е. отново Кочево.
- л.52а - "...От село Кошаш(т.е.Кочево) - 6 ханета(т.е. къщи)..." - селото е отбелязано като част от група села с допълнително облагане,като в това повторно облагане от него са обхванати допълнителни 6 ханета(домакинства,т.е. къщи),без да се посочва дали те са християнски или мюсюлмански.Приходите и сумата събрана от тази втора група от села,в която влизат вторите 6 ханета/къщи от Кочево е била предназначена за издръжката и въоражаването на акънджията Рамазан,син на Хъзър от село Сатъ Бей(Милево,общ.Садово - Пловдивско).
Така става ясно,че към 1472г.,Кочево е наброявало най-малко или поне 15 къщи - 7 от редовния опис на л.51б,6 от повторния на л.52а,както и тези на двамата акънджии от селото,отбелязани на л.49б от документа.
Коментари
Публикуване на коментар